Julklappskula i Nora 23/12-18

Vädrets makter med Kung Bore i täten är ju de som bestämmer hur långt man skall behöva åka för att få pimpelfiska. För ett par veckor sedan kunde det till och med köras en mindre kula söder om oss men nu har Hawaitempen tagit över och isarna inte tillräckliga. Visst är det nära men ändå så långt borta om man inte skall köra Jesusmästerskap eller liknande då isarna inte har tillräcklig tjocklek eller jämnhet. Men det skall väl rätta till sig till slut.
 
Nu fick jag en trevlig liten vink av en kamrat som talade om att de skulle köra en julklappskula på Åsbosjön i Nora En sjö som jag aldrig hört talas om men uppenbarligen måste ha sett då jag kollat på kartboken då den ligger på andra sidan av människobyn i Nora. Och där har jag ju varit på Nora-sjön flera gånger.
Åsbosjön i Nora
 
Så jag och Ronja for upp på morgonen och min egne lille Dalmas Albin åkte ned och sammanstrålade med 19 urinvånare som även de tyckte att pimpla är det bästa som finns och ma började spåna lite om info om sjön. 2-3 meter djupt med skapligt snitt och en del kluns. Jämndjupt så när man ställt in djupet behöver man inte justera mer. så det var bara att plocka på sig grejerna och ge sig ut på isen.
Samling på isen i Åsbosjöns södra ände.
 
10 sprittande glada grader och i stort sett vindstilla utan några speciella moln och ni kan förstå själva hur pass gott det var på isen. Aldeles underbart med andra ord. Nu skulle man även ha koll på Henrik X:et som tydligen skulle vara dominator på denna sjön med att kunna hitta klunsar och vinna tävlingen. Neb nab kollade på honom och gick ändå dit man gissade vart fisken skulle vara och stannade längs med en råk som släppte ned lite ljus. Det kan ju vara en samlingsplats för abborren. Nu gällde ju all fisk förutom gädda och lake men jag tror ingen inriktade sig på något annat än abborre.
 
När starten gick var jag nog så mitt i allt jag kunde. Mitt i sjön och mitt emellan alla deltagare så det är ju bara att flytta sig åt rätt håll. Men då jag släppte ned i första hålet så började det rassla i grejerna direkt som om man vore i Jämtland. Och efter ett par bommade napp så fick jag upp en 150-grammare och blev glatt överraskad. Nästa hål och det nyper i en hektosfisk direkt men sedan tomt igen. Efter 5 hål hade jag 5 fisk med 1 bomhål. Svårt som sjutton att få mer än 1 abborre i hålet. Man kunde ha flera napp men så fort man plockade upp en abborre så var det slut.
 
Fiskade runt omkring i området men det blev ingen större händelse och utrustning testades och byttes i parti och minut och fick ingen ordning på något. Så jag fiskade mig bortåt udden där det satt en klunga och fiskade men det var väl ingen större aktivitet där heller men Ronja fick i alla fall skapliga fiskar och tog en emellanåt och den största på över halvkilot. Lite svår att bryta nacken på men det gick.
Skaplig borre från Ronjas sida.
 
Djupet ökade vid den udden men jag fick ändå inget förrän jag kom tillbaks till "min" dela v sjön då jag fick ett par stycken i gammelhål. Fortsatte in i den grundare delen och fick se lite hur man kunde fiska och visst lär man sig något nytt varje gång men man måste lära sig när man skall använda vilken teknik och komma ihåg det till nästa gång på den sjön.. Som exempelvis Mjörn där man alltid skall ladda upp och fiska med balanspirk.
 
Men 3 timmar går försvinnande fort och jag fick nöja mig med 16 fisk och en vikt av 1,6 kilo vilket ger ett fint snitt. Slagen av Ronja med styva hektot och Albin ett hekto till. Men det är ju inget att skämmas över då Albin vunnit SM och Ronja är med i Landslaget och de andra i Nora är ju inga duvungar de heller. Och X:et får nog inte sitta själv en gång till på sjön då han krossade allt motstånd idag med 8,5 kilo och hade ett hål där han fick 5 fiskar och den minsta av dem vägde 6 hg.
 
Nu finns det ju en möjlighet att utmana Henrik på nyårsafton då de kör en kula till från Norra delen av sjön. Tror inte Henrik får sitta själv då men man vet aldrig! P-O tog dagens största fisk idag med en fläskig braxen på 1,4 kilo. Och det är snart dags att åka upp däråt igen då det inte blir någon kula i Knalleland. Norrsjön söder om Kopparberg ruskades av redan under söndagen av Chefen och Dyberg med samling längs med riksvägen.
 
Det är även en tävling i Smedjebacken samtidigt men Norrsjön lockar mer. Norrsjön kan bjuda på ett fiske efter skapligt med fisk upp till 50 gram. Och emellanåt kan man få lite finare men det är inte så ofta som snittet blir högre. Och vart man skall gå på sjön är ju lite som Gryveldammen att det är  många möjliga vinnarplatser så man kan stanna i starten, gå höger, gå vänster, rakt fram till udden eller längre åt samtliga håll. Och kan man få sitta själv så kan det vara så att till och med Nicklas Gustavsson vinner. Så det är väl stor chans att placera sig bra som att Kenneth Lilja vinner SM. Inte omöjligt och har faktiskt hänt.
 
I övrigt kör de säkerligen 1 eller 2 tävlingar i Värmland med men de har jag ingen koll på då de inte står i schemat. Men tänk på att köra försiktigt för det är många som tydligen inte bruka köra bil mer än när det är julhelg och kör som krattor. Och då det är de temperaturer som är så finns det risk att det även är halkigt ute så kör försiktigt så ses vi på någon is framöver.
 
God Jul allihopa

Kommentarer
Postat av: Lennart Larsson Partille Sportfiskeförening

God Jul Tomas!!! Undrens tid inte helt förbi, blev en liten tur på liten tjärn här i Partille idag. Många julmåsten så det blev bara 45 min fiske 3 borrar med medelvikt 80g så lite drag i linan.

Svar: Det kommer.
Tomas Leijon

2018-12-25 @ 15:34:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0