Västsvenska 4 på Dannike och Lilla SM på Alvasjön 2-3/2-19

Då har man gottat sig åt att det gick bra med kvalificeringen inför nästa års pimpel-SM såväl i lag som individuellt. Och det har väl aldrig varit mer framgångar för Lidköping än just i år då de flesta som har startat även har kvalat in till SM. Även 3 lag från Lidköping 2 senior och 1 juniorlag lyckades med bedriften att kvala in så att det blir fiske i dagarna 2 i Arvikatrakten 2019. Men man får inte bli alltför layed back och tro att man är något för då kommer käringa karma och drabbar en med full kraft. Men nu var det ju bara till Västsvenska pimpelserien som man skulle åka till och Dannike har man ju varit på tidigare och vet hur fisket är. Om man går utanför sommarstugan så kan man träffa på matfisk och få lite halvkilosborrar och i övrigt är det fiske efter fisk mellan 10 och 50 gram. Gäller ju bara att hitta där de nappar med bäst frekvens. Ja precis så som Ankarberg fiskar just nu! Han har väl vunnit samtliga starter han gjort i år och verkar helt omutbar och gjort rätt vägval varje gång. Själv är man ju lite trögare i vanlig god ordning och begriper inte vad som gäller för dagen. För det har väl inte varit en enda gång som det har stämt ännu med bilden man har av sjön och hur det egentligen beter sig just nu. Ta t.ex Månsarudssjön som brukar vara ett riktigt surhål men i år har den varit en glad färgklick på fiskekartan. Och det är bara en i raden av sjöar som inte beter sig som vanligt och de usla sjöarna är grymma och värstingsjöarna har rotenonbehandlats. Så det kanske är dags att använda Lersjön i Filipstad eller Milsjön i Malung igen så kommer det nog vägas in 2-siffrigt i kilon för samtliga deltagare där. Men Dannike på lördagen startade jag och Ronja utanför badet och Anderdsén startade rätt över viken vid en udde. Fick fisk i första, andra och 2;e hålet så man måste ju vara någorlunda rätt. Fiskade mig inåt och utåt i riktning mot inloppet som var målet för dagen och det kom någon fisk emellanåt och jag och Ronja turades om att ta ledningen över varandra. Andersén som även han plockade fisk direkt fortsatte bortåt från inloppet och vi fick hela viken för oss själva där vi harvade av den noggrant för om man får fisk där brukar det gå snabbt- Men det blev aldrig någon riktig huggsexa i viken så jag for bort emot Mickes udde och visst blev det någon fisk där med men de flesta bommades i krokningen och det var något som var galet och jag trodde att det var en sån där surdag där de inte ville nappa ordentlig så när klockan började klämta mot slutedags så drog jag mig emot badet igen och fortsatte åt andra hållet från där jag startade och där var det fisk som nappade omgående och det hände återigen att jag startade 10 meter ifrån fisken och går raka vägen ifrån dem. Var lite orolig för resultatet då jag ännu inte plockat några poäng i serien och riskerar att åka ur A-serien och snart är det oundvikligt då det endast återstår 1 tävling som jag kan åka på. Och mycket riktigt så räckte mina 93 abborrar endast till 1,6 kilo och en jumboplats. Klarade med nöd och näppe att hålla Ronja bakom mig med hennes 89 abborrar och styva kilot. Andersén klev fram och blev dagens skräll då han klådde alla utom Inge Svensson som båda hade över 5 kilo i sjön vilket räknas som en bra segervikt där. Men i och med detta har Micke säkrat sin plats i serien och kommer säkerligen tykas för det. Söndagen Lilla SM Alvasjön; Lilla SM på Alvasjön på Hökensås är en traditionsrik tävling arrangerad av Tärnan som många gladeligen åker till för att tävla. Sjön kan bjuda på kanonfiske efter såväl microber som matfisk och kluns, eller vara lika öken som ovan nämnda Lersjön och Milsjön. Och man kan aldrig veta vilket humör sjön är på eller följa några riktlinjer. Denna gången hade det kommit ruskiga mängder snö. Säkert över 10 cm det senaste dygnet och Tärnanfiskarna fick skotta sig trötta redan innan start för att vi skulle kunna parkera.
Tävlingsledare Rotsén går igenom reglerna inför dagens drabbning. Ut på isen var det ingen som ville gå egentligen men då Askolin tog täten följde alla efter. Och då var ju frågan vart man skulle gå och att det var många som skulle stanna i starten var det ju inget att undra över men vart skulle de gå? Tog en genomgång med Ahlgren om hur bottenstrukturen såg ut och i efterhand kan man med lätthet säga att jag inte har en aning om hur botten ser ut där då djupet är heeeeelt annorlunda än vad jag minndes. Så Daniel, glöm ALLT jag sade!
Utgång på Alvasjön i snömassorna som gick till ljumskarna (på en dvärg? Började utanför vassen men nada ville nappa. Såg endast någon enstaka plocka fisk och undrade om jag var på fel del av sjön,fiskade fel eller använde fel teknik. Och alla vet ju hur det kan vara ibland och denna gången hade jag inte ett pet på grejerna första timmen. Såg även de som körde med myska och fick någon enstaka, samma gäller tafs. Men då Skaramaffian lämnat vänsterflanken med endast Emil Ek kvar så kunde han plocka upp en fin borre och ta en stark ledning över mig. Men jag bestämde mig för att plocka fram balansen och testa över deras gammelhål. Sagt och gjort så plockades balansaren fram och jag gick in emot vassen och släppte ned balansen till botten och lyfte upp och började locka. Funderade lite på om det var skrap i iskanten jag kännde eller om det var napp så jag rensade hålet lite bättre och fick ett lyft men missade krokningen. Knack i botten och och och det nöp till men även här misslyckades krokningen. Sedan var det dött ett par hål tills nästa lyft kom men denna gången lyckades krokningen. Upp med en 150-grammare som verkade vara helt solitär. Men inga mer fiskar sedan så vi gick ytterligare en liten bit och jag testade min lilla Vänerpirk (5 cm) och släppte ned och gjorde ett lockryck och då satt det något tungt på kroken men tyvärr var det en 2-kilos gädda som slukade pirken. Men jag fiskade vidare och mötte Börjesson som hade fått lite fisk på ett område men då han brännt en trolig gädda så dog fisket och han lämnade. SÅ jag pallrade mig dit då jag hoppades på att det var en grov abborrekluns han rivit men det var ingen som ville ha min krok förutom ett par småabborrar som svalde kroken. Gick återigen in till Skarahålen vid vassen och fick 2 till på balansen men sedan var det öken igen och jag vandrade bort åt höger. Bestämde mig för att fiska av det stället där jag brukar fiska men nu skall jag endast gå med balansen för det lilla jag har kan ju aldrig räcka någonstans och det behövs ju lite vikt och jag får ju inget på vertikalen förutom de 5 jag fått tidigare och nu var det bara en halvtimme kvar. Så jag traskade in på min "hemmaplan" och djupen som jag hade memorerat stämde inte över huvud taget och det tog en bra stund innan jag hittade rätt djup. Men väl där så knyckte det till och en 3-4 hektos fick bli den sista fisken för mig. Och mina 9 fiskar vägde ändå 1060 gram och jag kom in på en 5:e plats för dagen och segrade gjorde Claes Thörneling som krossade oss andra med sina 2,4 kilo följd (bokstavligen) av dagens skräll Benny Svensson . Nu väntar nästa helg med R.S.T på Östersjön i Nykroppa (Värmland) på lördagen så Västsvenska serien får klara sig utan oss och vad det blir på söndagen vet jag inte i dagsläget men i Skaraborg är det myska-DM även nu på Östersjön men denna gången är det en del av Skärva-Lången. Samling på parkeringen vid trädgårdssjön. De som vill ha beten dit får höra av sig i tid och det finns även lite leemade jokers om någon önskar det. Sköt nu om er och kör försiktigt så ses vi snart.
Man blir stark i kroppen av att pimpla!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0