Nyårssmällen på Färnsjön Filipstad 31/12-2018

Nytt år och nya rapporter. Nyårsafton 2018 blev det återigen tävling på Färnsjön i Filipstad.
Förra året vart dety inställt och året innan var det tveksam is i vassen så jag och Ronja valde att gå på stan och fika istället. Men nu var isen bättre så vi for upp med förhoppningar om att få lite fröjdefullt fiske som avslutnig på året.
 
Vägen upp blev bara mysigare och mysigare då vi hade nollgradit i Lisch och i Kristinehamn möttes vi av blågrader som sakta sjönk på vägen upp och väl framme i Filipstad hade vi 3-4 blågrader. Ett ymnigt snöfall
gjorde oss sällskap på den redan snöklädda isen där snön hade fruset fast i isen på de flesta ställen och det var mycket lättgånget över hela sjön. En hinna med 2-5 cm snö låg fastfrusen och hade således lagt ett lock över sjön. Och enligt urinvånarna så skulle det ju vara klarväder med blankis för att det skulle bli det bästa fisket och di grove skulle bjuda upp till dans så det var att förbereda sig på surfiske. Men till vilken grad skulle det bli surfiske?
 
Valen om vart men skulle gå var ju många och då man inte kan så mycket om sjön så kunde man ju gå helt förutsättningslöst men lite att man skulle få igång såväl Ronja som mig på att gå ordentligt på utgången så valde vi att gå söderut så långt det gick och börja i den änden. Men de flseta gick i stort sett rätt över sjön medans en hel del gick höger som den onde anden sagt och egentligen var det dit även jag skulle gå men nu blev det andra hållet som gällde.
 
Vi traskade på tills vi var helt ensamma och var då i södra viken med 500 meter till nästa fiskare så visst skulle vi få fiska ensamma och ha chans att ta alla fiskar i viken själva. På västsidan kunde vi se en väl utspridd klunga på närmare 40 man och längs med östra sidan var det 2 man som satt inom räckhåll för oss om vi nu skulle vilja fiska på några. Men förhoppningarna var ju att det skulle vara tjockt med fisk i "våran" vik men det är ju alltid oroväckande när det helt saknas urinvånare där.
 
Starten gick och det tog säkert 5 hål innan jag fick min första stöt och en liten pinne fick syna insidan på konten. Ronja var ju snabbare och fick redan i sitt andra hål. Men vi fiskade av viken väl och fiskade långt ut och inne vid vassen men det blev ingen ordning på det och några från bamseklungan hade flyttat sig emot oss och då måste det väl vara surt där med? SÅ vi började fiska oss tillbaks längs med den östra sidan och då jag missade ett napp så släppte jag ned singelmyska och drog 2 snabba och tänkte att var det så ätt att bara köra med myska? Men som vanligt så blev det en hög med bomhål då jag envisades med att köra med myskan.
 
Bytte över till 26-mm pirk och fick då lite fisk men vi hade ju missat börjans rusch som var första timmen och schweizerosten kunde bara testas av av oss. Och Ronja rapporterade en bommad fin fisk så jag plockade fram balansen som hade laddats inför denna sjön då det finns en hel del grann fisk i sjön bara de är på hugget. Och jag fick direkt en liten borre krokad i hakan och i nästa hål nöp det i en 150-grammare och man tänkte återige att det är så lätt att hitta vad man skall göra. Men återigen så gick det i stå. Så det var bara att fortsätta längs med kanten varierande långt ut från vassen och det var fascinerande vilket dansgolv det kan vara i en sjö för det var inte mycket variation i djupet oavsett vart man borrade.
 
Och det var bara att inse att vi inte alls hade varit på rätt ställe eller använt rätt teknik för längs med hela vägen hade jag inte ett enda napp under sista timmen. Jag så emellanåt lite fisk komma upp men det var ingen som fick några fläskehål utan det var sporadiskt nappe. Så jag fick nöja mig med 21 fiskar och 6 hekto vilket var dagens näst lägsta vikt förutom Benny Svensson som trots mygglarver hade hälften. Och alla påsar hade mer eller mindre med klunsar i sig och 3-5 kilo var normala påsar för dagen. Men en som inte var normal var Dennis Einarsson från Wasa som hade både en påse och sin 3-kantiga skrylla fylld till bredden med fina abborrar och vägde in 13 kilo och blev ensam herre på täppan i årets sista pimpeltävling. Ingemar Lindgren vann veteranerna på 7 kilo och nästa vikt var 5 kilo i seniorklassen.
Dagens grymmevinnare Dennis Einarsson från Wasa
 
Ronja plockade ihop 143 gram men fick se det som ett träningspass inför Nordiska under våren och det är läropengar i allt.Men det är bra om vi lär oss att lämna ett mindre produktivt område snabbare och längre sträckor. Men problemet är ju att man inte hittar avvikelserna i vattnet och hittar guldkornen. Men här var det så slätt att man nog skulle flyttat minst 500 meter åt gången om man väl skulle byta. Och hela den sidan vi fiskade på var ju helt fel idag och man fiskade ju lika bra som Peo som även han tog nästjumboplats på Borgsjön
Men nu är det bara att avvakta och hoppas att Kung Bore kommer tillbaks från semestern så att vi kan få lite tävlingar på hemmaplan för som det ser ut just nu så är det mycket resor norröver det närmsta. Men jag önskar er alla ett gott nytt fiskeår och hoppas att ni kör försiktigt så ses vi snart på någon is.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0