Västsvenska på Jogen och DM 3 Skaraborg

Ännu en helg och 2 pimpeltävlingar till ända. Lördagen var det Västsvenska pimpelserien på sjön Jogen och det var lite ovant att fara dit då de flesta man brukar åka tillsammans med var iväg i Bulgarien på myska-VM. Men jag och Ronja drog iväg och lyckades med konststycket att vara framme före arrangörerna. Det händer ju emellanåt. Men väl framme var det redan bestämt vart vi skulle gå och det var ju utloppet i söderändan som var längst bort från starten och Ronja hade ju gått dit tidigare fast då i snöstorm så vi visste ju att det var möjligt. Och fisket där kan ju vara bra emellanåt och nu skulle vi gå all-in på detta. Skickade iväg Ronja medans jag själv plockade ned mina grejer för att sedan gå ifatt henne. Sagt och gjort men vi hann inte ända fram utan landade i utkant av grundet där det satt ett gäng när startskottet gick så jag slog ett hål bara för att testa. Men det var inte ett napp och de övriga fick fiskar i storleken som jag själv inte uppskattar då de var i fingerstorlek. Så vi fortsatte bortåt och i nästa hål hade Ronja kommit ikapp och vi sa då att vi traskar vidare direkt då det kom en skugga längs med land som visade sig vara Roy som hade siktet inställt på samma område. Roy stannade på östra sidan och vi tog då västra sidan. Men isen hade nog dragit med sig vass åt lite olika håll så vart vasskanten egentligen gick var ju svårt att sia om. Ofta fastnade kroken i vass och det var bara att flytta sig tills man hade det fiskbart. Och till slut fick jag även fisk men det blev bara enstaka fiskar och varje gång jag kollade in Roy så halade han upp ytterligare en fisk. Gick sedan om hålen och då nappade det igen men ingenting runt omkring. Testade runt längre bort men det var ingen fisk alls där. Men isen var fantastiskt tjock och definitivt säsongens tjockaste än så länge då det var 46 varv på isborren för att komma igenom. Men det visade sig att isen blåst sönder tidigare och blåst under den fasta isen. För i vissa hål var det fullt med isflak som fyllde hålen eller issörja som täppte igen hålen. Men efter nån timme så drog Roy vidare och vi gick över och testade hans område. Konstigt att han gick därifrån när det nappade så bra! Men det visade sig senare att han endast fått 13 borrar där och jag hade oturen att se varenda. Men när vi kom dit och testade gammelhålen så fick vi fisk i stort sett i varenda av dem, även om man fiskade om dem. Men det var ingen fart på dem och till slut borrade vi nya hål. Då dog det helt och Ronja blev lite kall. Så vi traskade tillbaks i en kvarrtt innan vi hittade ett gäng som satt och plockade loppor påå djupet och där fick man fisk i vartende men det var ju ingen mening att engagera sig hårt på dem när man redan var rökt. Så vi avslutade i området och det blev bedrövliga 56 fiskar och 1,6 kilo och en plats i bottenträsket. Men de som satt i klungan hade inte särskilt mycket fisk och vägde in ca 4 kilo och det förvånade mig att de inte hade mer. Bäst för dagen var Inge Svensson som är riktigt grym på denna sjö med. Men det var bara att åka hem och försöka ladda om inför DM 3 på söndagen. DM 3 Skaraborg på Skärvalången. Söndagen började med att vi försov oss och fick stressa till sjön och vi insåg att det inte skulle bli en höjdardag på isen. Snålblåst och snöfall sänkte de sista förhoppningarna som eventuellt kunde ha funnits på denna sjö som aldrig har spelat samma melodi som mig men denna gången var jag besluten om att även här byta ställe då det aldrig har lyckats. Men denna gången var det fler som skulle traska iväg för det var enda stället men kunde få en någorlunda dräglig dag då vinden ven med småflingor rakt i ansiktet på vägen över. Men det är ju alltid en balansgång hur mycket man skall lär ut till barnen och hur mycket man skall "tvinga" dem till att lära sig läsa sjöar och man får alltid nya inputs och frågeställningar som utvecklar en själv minst lika mycket. Väl framma frågade jag Kronvall hur topografin var i denna delen och jag tackade med att fortsätta en bit bort mot land då han trodde sig ha träffat en grundtopp och då lpter jag honom vara i fred. För det är ju inte alltid säkert att fisken står just där man har tänkt sig. Ronja började halvvägs mellan mig och Kronvall och jag satt då strax utanför vassen. Men det var bara Kronvall som fick fisk och även de andra inom synfältet satt orörliga. Fiskade då in till vassen ordentligt och på branten nöp det i direkt och gungade i spöt med lite sköna knyckningar. Men besvikelsen var stor då det var en liten slinka som tagit pirken. Fiskade runt längs med vassen och ut igen mot grundet men kännde inte den minsta stöt i grejerna. Och nu hade Ronja fått 2 fiskar och missat någon. Kronvall fortsatte med att få någon loppa emellanåt och inte förrän jag satte på tafs fisk jag fisk. Och när Ronja brännt 2 stora på sin tafs gick även jag till det området och redan vid nedsläpp gungade det till rejält. Fightade mjukt och fick upp fisken de 10 metranrna och blev återigen besviken då det även denna gången var en gäddusling. Kämpade på i området men det var bara att inse att jag inte kan vinna här så då halva tävlingen gått och jag hade bara 10 fingerfiskar så gick jag in i viken där jag tänkt att starta och träffade då på Bernt Olsson som fått bra med fisk i rätt storlek så han hade nog bortåt 3 kilo redan. Även Tibrojunioren Benny Svensson satt i viken och nu var det fara på färde om även han satt där. Så jag gick tillbaks till 3-krok och började pimpla igen och här i viken var det bättre med fisk. Små men ändå. Man kanske kan rädda någon placering så det var bara att traggla på. Fiskade mig bortåt motsatt sida av Bernt för att inte störa honom även om han säkerligen redan har avgjort tävlingen med sin fina påse. Testade av att fiska intill land vid ett nedfallet träd där jag fick ganska raskt ett par loppor men de finare fiskarna lös med sin frånvaro om nu inte Bernt redan tagit alla. Men förutom trädets fiskar så verkade det inte finnas några runtomkring så jag gick tillbaks in i viken där jag nu visste att det kom in en bäck från en närliggande minisjö som rann ut i vassen och testade intill en brygga. Där var det inget fjupt så att fiska på 1 meters djup i denna sjön var en ynnest och absolut inte vanligt då man brukar fiska på 8 meter eller djupare. Men därinne hade ju inte Bernt varit så det fanns en lite finare fisk även till mig. Men det räckte bara till 33 fiskar och jag kunde väga in drygt 500 gram som nästa räckte till prisplats. Men hur det gick i totalen vet jag inte riktigt än då alla vikter inte var sammanräknade än men det verkar som att Lidköpings B-lag knyckte den andra lagplatsen med då Albin knep hem vandringspriset och var stommen i laget idag igen. Jag och Pierre hade 1 kilo ihop och Albin hade 1,2 kilo efter segrande Anders Rotsén på 1,3 kilo. Men det blev en tight historia. Och hur det gått individuellt får vi reda på så snart det är sammanräknat i resultatlistorna Klart är i alla fall Albin, Daniel Ahlgren och Daniel Blom som skall få åka till Värmland nästa år. Resten kommer senare. Men sköt nu om er så ses vi på någon is. Och om ni har missat så är det Jokernappet nu på lördag på stora Rengen och det kan vara ett fröjdigt fiske där. Men om ni skall komma dit så får ni se till att ta hand om varandra och köra försiktigt så ses vi,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0