Västsvenska pimpelserien och Rämmen i Värmland 5-6/1 2018

Januari månad och det är silly season för oss pimpelfiskare. Silly på det sättet att man aldrig kan veta hur säsongen blir. Som alla har märkt så har det varit en dyster trend med vinterläget och tävling efter tävling får ställas in. Och isläget kryper sakta norrut år efter år. Och som vädret har varit det sista så hade jag ställt in mig på att fiska Siksjön i Hällefors på lördagen och övernatta i Dalarna för att fiska andra dagen på Vikasjön. Men på fredagen kom beskedet att Västsvenska pimpelserien skulle bli av på lördagen och vi skulle åka söderut till Bottnaryd ca 1,5 timme med bil i stället för 2,5 timme norrut för att deltaga på härliga Siksjön där mina framgångar har bara ökat och var dags att ta ned på jorden igen. Men nu blev det Svansjön i stället som jag varit på vid ett par tillfällen tidigare med ganska magert resultat. Att det fanns lite fisk och även finare fiskar visste jag men att jag själv skulle få inrikta mig på microber var jag övertygad om och det skulle vara någon som skulle få några klunsar vid bron och någon på grundet. Men själv blev jag mycket sen ut på isen så jag och Ronja stannade i startviken där jag tidigare fått en del fisk. Starten gick och vi började ihop och skulle sedan fiska var sin sida av viken utåt och Ronja skulle få fiska sig över området som senast genererade mest fisk känndes bara bra. Ingen var direkt i närheten och vi kunde lugnt fiska av viken. Och vi kunde ganska snabbt konstatera att det här skulle inte bli någon höjdare. Inte ett pet och vi gick vidare utåt. Sjön är formad som en taskigt tillverkad hästsko och vi befann oss i den tunna skänkeln på väg mot roten. Fiskade mig intill ett gäng som suttit i klunga men skingrats och fick höra talas om en som fått hela 3 fiskar själv. Hade då bara träffat på 3 st som fått var sin pinne av den mindre modellen. Själv hade jag nog gjort ca 50 hål innan första pillet kom i den lilla viken. Och det var inga problem att borra då det var mellan 4 och 10 varv beroende på vart man var. Isen var stenhård och fin så det var inga problem och helt fascinerande att isen kunde vara så bra då isarna inte särskilt långt bort var till 80% öppna. Men visst finns det alltid något guldkorn.
Ronja gottar sig i solen på Svansjön Fick till slut 13 fiskar i viken innan vi fiskade oss bortåt och mötte då Wallin som fått 2 finare fiskar direkt på nedsläpp vid en råk med tillhörande vitis men sedan gick det tomt igen. Så vi fiskade oss däråt och fick då höra rykten om den ena lunsen efter den andra som kommit upp tidigare men för våran del blev det inga. Fiskade då in närmare land och hittade då till slut ett litet område så under de sista 20 minuterna fick jag 20 fisk till och kunde väga in 440 gram som naturligtvis ite räckte till några poäng i serien utan en 17:e plats i A-serien Ronja fick 11 fiskar Men det var inget att göra emot Wulff som knäckte koden och plockade fina fiskar och vann på över 3 kilo. Och det var till och med så gott om stor fisk att till och med Samuel kunde få några och toppade med en på 960 gram. Men annars så var det ganska mediokra vikter men någon gång skall väl även jag lyckas på denna sjön. Men man får ställa om önskemålen efter vad som finns i sjön och inte alltid tro att det ska bli race de lux. Söndagen och Rämmen i Värmland: Då det blev rokad i tävlingarna och ingen övernattning i Dalarna så blev det till att sova hemma och åka till Värmland i stället. Det skulle ju faktiskt vara en tävling på kyrksjön i Bottnaryd men då det verkade att det skulle bli ganska mycket folk på denna lilla sjö så valde vi i stället att åka till Värmland på sjön Rämmen där vi har varit vid ett flertal tillfällen med blandat resultat. Ingen gång den andra lik. Ena gången är det myror och nästa gång är det klunsar. Ibland grunt och ibland djupt. Men planen var i första hand att lämna Jenssen ifred för en gångs skull. Sedan var det att utforska sjön lite och jag hade 2 ställen jag ville gå till ett åt höger och 1 åt vänster. Starten gick och vi var återigen ganska sena ut men tur var väl det för man såg 2 lämmeltåg som gick skottrakt åt de 2 ställen jag ville gå till. Så man funderade då en liten stund på vart man skulle gå och hade fått lite tips om att börja direkt utanför kyrkan. Men det kan väl inte vara möjligt att det finns plats för oss där men döm om min förvåning så var det bara Kalle Thomasson som satt helt allena där och 2 damer runt hörnet så valet var inte i närheten av svårt då det var gott om plats för oss utan att vi skulle springa varandra på nerverna.
Startplatsen på Rämmen var ju inte farligt långt bort. Starten gick och jag släppte ned Kvacken då tron om att det var ca 2-3 meters djup. Men lina repades ut och det var 5 meter men direkt när jag började rycka lite så var det rock´n Roul och bara rasslade så där underbart i spöet. Thomasson bara blängde på mig och Ronja som plockade fisk mellan 20 och 200 gram. Men säg det som varar för evigt. 13 fiskar och ca 1 kilo i första hålet var en bra start. Men nån fisk härochvar i varierande storlek och jag fiskade mig utåt. Blev då förvånad att det blev bara grundare och till slut kom jag upp på ett kullerstensgrund som verkade väldigt intressant. Fortsatte sedan med en platta ca 1 meter djupt men inte en enda fisk som ville nappa. Men det kändes riktigt intressant med detta grund men jag fiskade mig västerut med samma resultat som på den norra sidan. Testade runt med tafs och minipirk och jag märkte ingen skillnad på vad jag än släppte i. Så det blev lite gammelhålsfiske tills jag ko tillbaks till kanten av grundet. Bestämde mig då att jag skulle testa av djupet med balans så jag gick till området jag började för dagen och släppte ned balansen. Lodade djupet och 1 lockryck så stramade det till och första borren tog direkt. Sedan tomt. Nästa hål lodades djupet och 1 lockryck så nöp nummer 2. Fortsatte och fick fisk direkt om det kom någon och fortsatte upp på grundet och fick nu fisk även där. Men jag missade en hel del fisk så jag tog fram fjollspöt och gick över hålen utan ett pet. Testade då att börja med balansen tills det stötte till och bytte då raskt till fjollspöt och kunde lyfta upp ett par microber som hade retat upp sig på balansen och nöp 3-kroken direkt. Till slut gick det att plocka dem direkt med fjollspöt. Men det blir ju inget resultat av att plocka dessa puttefnasker så gick en runda till med balansen men nu lite mer åt Thomassons startplats och skulle visa Ronja hur balansen fungerar så hon inte bara tror att det är något som gamla gubbar pratar om fungerar. Hålet efter jag var hos Ronja blev det knas direkt jag släppte ned men det var en gädda som nöp vid nedsläpp. Men den krokades av och jag bytte hål. 2 hål senare nyper det direkt igen men denna gången var det rätt sort och en borre på 860 gram fick läggas på isen då jag stod fritt och pimplade. Trodde då att det skulle komma folk från alla hål men det var ingen alls som kom så det var bara att fortsätta. Plockade säkerligen 20 fisk på balansen totalt vilket jag själv är nöjd med Storleken på dem var mellan 10 gram och 860 gram. Ganska kul med att få de små rackarna som var i stort sett i samma storlek som balansen! Men jag kom upp i nytt personbästa på sjön med 4166 gram och en hedrande 3:e plats bland alla Värmlänningarna, smålänningar, Göteborgare och Skaraborgare. Men det var ingen som rådde på Nyårssegraren från Färnsjön Dennis Einarsson som fick bra med klunsar igen och vägde in över 6 kilo.
Arkivbild på Dennis från Färnsjön Så ett steg närmare och ny vetskap om sjön så kan det ju fungera i framtiden med att man inte ränner efter Jenssen då heller. Och det är ju alltid ett avvägande av hur när och var man skall förflytta sig eller ändra teknik eller om man till och med skall gå tillbaks för att fiska gammelhål. Och att jag inte var på Siksjön var nog bara bra för där hade jag nog blivit förnedrad bigtime då det var många som plockade upp en hel del fisk. Men vem vet, nästa gång så kanske? Nu får vi se hur det blir nästa helg. Planerat är Västsvenska på lördagen och DM på söndag men om det blir isar vet vi inte förrän i slutet av veckan. Alternativ finns med dubbeltävling i Värmland med planerat Borgsjön på lördag (SM-vattnet bortre sjön) och Longsjön på söndagen. Men det kan vara lockande att vara med på Longsjön på lördagen och åka till Nora-rycket på söndagen men det går ju inte att bestämma förrän man vet vilka tävlingar som blir av. Så vi får se Sköt nu om er och ta hand om varandra så ses vi nån gång.

Kommentarer
Postat av: Nille

Balanspirk är underskattat 😜
Dubbeltävling i Nora lördag och söndag!

Svar: Självklart är det det!
Tomas Leijon

2019-01-06 @ 22:03:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0