Pimpelsport cup på Kyrkviken i Arvika 3/3-19

Ännu en helg på fruset vatten. Och i och med att Kung Bore har fått en mansförkylning eller gått i pension så smälter isen i rapidfart. Tanken från början var ju att pimpla i Värmland på lördagen och vidare till Linghedsnappet som lockat länge tack vare den trevlige Lars Gullstrand. Men i och med att även Vasaloppet gick av stapeln samma dag och att det blev PSC på Kyrkviken tänkte vi om och jag och Ronja tog en ledig dag på lördagen då vi kännt oss lite småkrassliga. Men 05:00 satte vi oss i bilen och for iväg till Arvika ihop med Challe och de 3 timmarna upp gav oss en liten förvarning om hur vädret skulle vara. Hela resan tillbringades i regn och så skulle det fortsätta under i alla fall första halvan av tävlingen. Man insåg redan innan starten gick att det var inte optimala kläder att fiska i skidställ då de inte var impregnerade och redan innan start var man genomblöt. Men ut på isen och velade lite om vart man skulle gå och då jag inte kände igen sjön när jag kom ut så funderade man på de livlinor man ryckt i som inte gav någon bestämd uppfattning om vad man skulle fokusera på i fiskeväg. Men det fick bli Ronja som bestämde att vi gick åt samma håll som den onde anden förutspått och gick åt höger. Ronja stannade först och jag gick ytterligare en bite för att börja där det såg ut som en bäck som kom ut. Starten gick och det blev ganska snart fisk då en 50-grammare hängde på och ytterligare 2 fiskar innan det var dags för nästa hål som även där gav ett par fiskar. men i hål 3 var det inga som hängde med upp utan det blev första bomhålet i en rad av många. Fiskade mig bortåt Ronja som satt ihop med ett par herrar och alla verkade få fisk och nu hade Ronja fiskat ifrån mig ordentligt. Men det var inget vidare driv i mitt egna fiske och det var mycket att träffa rätt på fisken om de skulle behaga nappa. Med andra ord så var det för lite fisk i området. Men trög som man är så stannade man alldeles för länge men till slut gick jag ut till en mindre klunga och fick där lite fisk på 5-6 meters djup. Plockade fram tafsen med stor krok för det borde ju finnas lite bättre fisk och genast fick jag ett par matabborrar och tänkte att man knäckt koden för dagen men tyvärr var det de enda bättre jag fick denna dagen. Bättre gick det för Perra från Jössefiskarna som dominerade fullständigt med bumlingar och vägde in 16,6 kilo vilket var 6,8 kilo mer än 2:an Per "chefen" Nilsson som vägde in 9,9 kilo bara småfisk. Själv fick jag 171 fiskar till slut och klarade av Ronja som fick 111 fiskar. Men mina 3,7 kilo stod sig slätt och idag fiskade jag sämre än både Andersén och Möller. Bäste skaraborgare blev återigen Patrik Ceder som verkat formtoppa innan säsongen tar slut.
Dagens dominator på Kyrkviken. Men nu ligger man förkyld och hostar och får se till att friskna till fort så man kan gå och se på Villa på onsdag som börjar sin matchserie mot Edsbyn och det kan nog bli en trevlig tillställning med 2 välspelande lag. Bara nu domarna dömer konsekvent och inte är som bridgedomarna i Motalamatchen så skall det gå vägen.Forza Villa! Helgen som kommer släpper vi allt och åker till Falun/Borlänge för att deltaga på slaget om Runn. I alla fall på vattnen runt Falun har jag haft fördelen att ha skapligt fiske medans Ösjön bara har varit en trist besvikelse varenda gång jag varit där. Men någon gång skall man väl göra rätt där med. Får väl se om man rycker i någon livlina men förra gången det gjordes var det inte någon livlina utan ett drivankare av bly. Sedan stundar SM i Luleå och ny utrustning skall knytas på för det handlar ju om 2 helt skilda fisken. Falun grunt efter småfisk och Luleå troligtvis djupfiske efter finare fisk. Men vem vet kanske det blir tvärtom? Sköt nu om er och kör försiktigt för det finns många ute i trafiken som inte borde ha körkort.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0